سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رایج ترین علائم و نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟ چگونه از خرابی گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنیم؟ در این مقاله مهم ترین نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک را بررسی میکنیم.

تعمیر گیربکس اتوماتیک بسیار گران است، بنابراین برای جلوگیری از خرابی آن بهتر است علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را بشناسید، تا در صورت مشاهده علائم خرابی در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. اگر علائم خرابی گیربکس را نادیده بگیرید، مشکلات کوچک و جزئی به مرور زمان به مشکلات بزرگ تبدیل می شود و هزینه های شما را افزایش می دهد.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس های اتوماتیک رانندگی راحت تری نسبت به گیربکس های دستی دارند. خودروهای اتوماتیک بدون دخالت راننده حالت دنده را به صورت خودکار تغییر می دهند به همین دلیل در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. اما یکی از ایرادات بزرگ آنها خرابی گیربکس اتوماتیک است که هزینه بسیار بالایی دارد و در صورت عدم رفع سریع، هزینه های بسیار سنگین و بعضاً گزافی را به مالکان خودرو تحمیل می کند.

برخی از خرابی های رایج گیربکس اتوماتیک مانند:

  • خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک
  • خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک
  • خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک
  • خرابی توربین گیربکس اتوماتیک
  • آسیب به دنده های گیربکس اتوماتیک
  • خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتیک و...

در زیر به طور کلی علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را توضیح داده ایم تا در صورت مشاهده هر کدام به فکر رفع مشکلات به وجود آمده باشید. در این صورت عمر گیربکس و سلامت آن حفظ می شود و باعث صرفه جویی در هزینه های کلان برای گیربکس اتوماتیک می شود.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

رایج ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

اگر هر یک از این علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را در اتومبیل خود مشاهده می کنید، احتمال اینکه گیربکس خودروی شما مشکل داشته باشد زیاد است، بنابراین هرچه سریعتر باید برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

1- شنیدن بوی سوختگی

احساس بوی سوختگی هنگام رانندگی یکی از شایع ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک است. خرابی و کثیف بودن روغن، نشتی روغن و کاهش سطح آن باعث میشود که روغن به تمام قطعات جعبه دنده نرسد. در نتیجه نمی تواند گیربکس را به خوبی خنک کند و گیربکس خیلی داغ می شود و بوی سوختگی ایجاد می کند.

کارشناسان مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک، مانند تعمیرگاه تک گیربکس، در چنین مواردی توصیه می کنند که اغلب با بررسی و تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک، میتوانید از مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

2- نشتی روغن گیربکس

نشتی روغن گیربکس یکی دیگر از شایع ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک است. روغن ریزی گیربکس سلامت آن را نشان نمی دهد و به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد. روغن گیربکس قرمز است و اگر نشتی را در زیر ماشین مشاهده می کنید ، باید در اسرع وقت علت نشت را پیدا کنید. تا قطعات داخلی گیربکس آسیب نبیند. برخی از دلایل مهم نشتی روغن گیربکس؛ خرابی و فرسودگی واشرها، باز و نصب نادرست گیربکس است.

روغن گیربکس قطعات داخلی جعبه دنده را روان کاری می کند و اجازه نمی دهد که آنها دچار سائیدگی و آسیب دیدگی شوند، بنابراین اگر روغن به همه قسمت ها و چرخ دنده ها نرسد؛ قطعات از بین بروند و عمر گیربکس کم میشود.

3- روشن شدن چراغ گیربکس

روشن شدن چراغ گیربکس خرابی خاصی را گوش زد نمیکند، بلکه از وقوع مشکلات احتمالی در جعبه دنده خبر میدهد. اگر مشکلی در سیستم انتقال گیربکس رخ دهد، با روشن شدن چراغ گیربکس به صاحبان خودرو هشدار میدهد، که باید هرچه سریعتر برای برطرف کردن آن به یک تعمیرکار گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید تا مشکلات گیربکس بیشتر نشود. مجموعه های تخصصی مانند تک گیربکس با کمک دستگاه های پیشرفته مشکلات و خطاهای بوجود آمده را به راحتی شناسایی و برطرف میکنند.

4- عدم شتاب همیشگی

اگر ماشین شتاب و قدرت همیشگی را ندارد، باید بدانید که این نشانه خرابی گیربکس اتوماتیک است. کمبود روغن گیربکس، غلظت آن، نشتی روغن از دلایل اصلی این مشکل است.

نشتی گیربکس باعث می شود روغن به تمام قسمت های جعبه دنده نرسد و گیربکس بیش از حد گرم شود، بنابراین باعث کاهش قدرت و شتاب وسیله نقلیه می شود.

5- لرزش خودرو

اگر هنگام رانندگی احساس لرزش می کنید و دور موتور بدون هیچ دلیلی افزایش می یابد، این نشانه آسیب گیربکس است. سطح پایین روغن گیربکس یا کثیف بودن آن یکی از اصلی ترین دلایل بروز این مشکل است.

6. دنده خلاص پر سر و صدا

ایجاد سر و صدای گیربکس یکی دیگر از علائم آسیب دیدگی گیربکس است. اگر وضعیت دنده خودرو خلاص است و صداهایی مانند زوزه، جیر جیر و تق تق از گیربکس می شنوید؛ گیربکس ماشین احتمالاً دچار مشکل شده است. کمبود روغن گیربکس، خرابی شیر برقی، آسیب دیدگی سیستم کلاچ از دلایل اصلی ایجاد صداهای غیر طبیعی است.

7. خلاص شدن ناگهانی دنده

اگر دنده هنگام رانندگی به طور غیر عادی خلاص شود، نشانه خرابی گیربکس اتوماتیک است. خرابی ساعت و شیربرقی گیربکس می تواند دلایل اصلی این مشکل باشد.

روش های پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

  • سرویس های دوره ای را در یک زمان مشخص انجام دهید
  • تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک
  • از حمل بار اضافه جلوگیری کنید
  • به چراغ های هشدار توجه کنید
  • از موتور شویی خودرو بپرهیزید.
  • رعایت اصول رانندگی

نتیجه

گیربکس های اتوماتیک به دلیل حساسیت و پیچیدگی زیاد، به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به گیربکس دستی نیاز دارند. بنابراین، بهتر است با مشاهده هر گونه علائم خرابی گیربکس اتوماتیک به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

تعمیرگاه تک گیربکس یکی از بهترین مراکز تخصصی تعمیر گیربکس های اتوماتیک در تهران است که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تجربه خود؛ عیب یابی انواع گیربکس های اتوماتیک را به صورت رایگان انجام میدهند.

منبع: ساعدنیوز